Sedět několik hodin v kanceláři na židli neprospívá našemu zdraví, a to ví firmy, a proto svým zaměstnancům chtějí vyjít vstříc. Je tomu tak alespoň v Itálii, Mexiku a Japonsku. A jak jsou na tom české firmy? 

Škába, Malý dobrodruh
Výživový poradce ví, jak rychle zhubnout. Foto: www.skaba.cz

Že péče o zdraví zaměstnanců zvyšuje jejich efektivitu, je dávno prokázáno. Japonské firmy stanovují v pracovní době pauzy na cvičení, přímo v kancelářích mají zdravé bufety, v Itálii jsou trendem vánoční dárky v podobě permanentek do fit center a v Mexiku patří k výbavě zaměstnanců kromě počítače také krokoměr.

„Mnoho nadnárodních firem zejména v Japonsku vytváří rozsáhlé programy wellness a zdravého životního stylu. Zdraví a vitalitu svých zaměstnanců berou jako prioritu, protože vědí, že bez toho se nedají podávat dlouhodobé vysoké pracovní výkony,“ říká výživový specialista Martin Škába, který se zabývá vlivem životního stylu na pracovní výkon a pomáhá firmám zlepšit zdravotní stav zaměstnanců.

Hlavně japonské firmy jsou velmi loajální v přístupu ke svým zaměstnancům. Vytváří během pracovní doby pauzy na cvičení, motivují zaměstnance ke zdravému životnímu stylu, pořádají přednášky, mají zdravé bufety přímo v kancelářích a organizují sportovní aktivity zdarma.

Kromě Japonska jsou lídry v tzv. Health and fit programech pro zaměstnance také Švédsko, Kanada, Mexiko, Německo, Čína, Japonsko, USA a Dánsko, a to nejen pro TOP management, ale i pro řadové zaměstnance. Nejčastěji sem spadá motivace zaměstnanců k pravidelným lékařským prohlídkám, sportovní aktivity zdarma, programy na udržení správné váhy.

Jen málo českých firem má však takovéto programy vypracovány a aplikuje je v praxi. „U nás to funguje hlavně tak, že zaměstnavatel chce, aby zaměstnanec plnil úkoly, hodně pracoval a podával skvělé výsledky. K tomu, aby byl fit, však nijak motivován není a to je podle mého názoru velmi špatný přístup. Bez zdravého, vitálního a loajálního zaměstnance nemůže být vybudována žádná velká a dlouhodobě prosperující společnost. Věřím, že si v budoucnu budou firmy brát větší příklady ze zahraničí,“ dodává Martin Škába.

Jak motivují zaměstnance v jiných zemích?

Mexiko: Není tady výjimkou, že manažeři kromě počítače obdrží krokoměr a aplikaci na zaznamenávání denní dávky chůze. Cílem je udělat každý den 10 tisíc kroků po dobu 12 týdnů. Po splnění 80 % svého cíle, dostanou odměnu.

Brazílie, Venezuela, Argentina: Program „7 zdravých návyků“ se týká výživy, pohybové aktivity, preventivních prohlídek atd.

Japonsko: Prohlídky „Roční zdraví“ zahrnují programy pro řešení hypertenze, diabetu, řízení tělesné hmotnosti, cvičení a odvykání kouření. Ukázaly se být velmi populární a úspěšné.

Čína: Programy pro řešení prevence Hepatitidy B a podpory imunity.

Německo: Program „Pohled okem do srdce“ zaměřený na prevenci chorob srdce a cév, předcházení infarktům u produktivních zaměstnanců atd.

Itálie: Existují různé programy na podporu zdraví, motivování zaměstnanců ke zdravějšímu stravování a permanentky do fitness center s velkými slevami.

Kanada: „Program zdravého životního stylu“ nabízí zaměstnancům výhodné odměny, pokud cvičí v daných centrech alespoň 20 minut denně, tři dny v týdnu, po dobu minimálně 2 měsíců. Další programy motivují a dávají výhodné kredity za dodržování zdravé stravy během pracovní doby tím, že sledují, co si zaměstnanec objednává za pokrmy ve firemní kantýně.

Spojené státy americké: Programy pro zaměstnance se týkají stravy, pohybu, pravidelných prohlídek. Zohledňuje se to formou slev na zdravotním pojištění a dalších odměnách.

Historie „Health and fit“ programů pro zaměstnance:

1879: Společnost Pullmann zavedla pro své zaměstnance atletickou asociaci.

1884:  Společnost NCR zavedla ranní jízdy na koni pro zaměstnance.

1894: John R. Patterson zavedl dopolední i odpolední cvičební programy pro zaměstnance

1930: Hershey food corporation vybudoval pro své zaměstnance rekreační komplex včetně bazénu.

1941: Byla založena National Employee Services Association (NESRA, dnes ESM)) zabývající se wellness and fitness programy pro zaměstnance.

1953: Společnost Texas Instruments vytvořila nejrozsáhlejší programy pro zaměstnance a jejich rodiny.

1955: Švédská společnost Scania vytvořila programy týkající se přednášek o zdravé stravě a životním stylu a v každodenním pohybu podporovala více než 700 svých managerů.

1960: Rockwell International a Xerox Corporation založily vlastní wellness a fitness programy.

1969: NASA zavedla fitness programy pro své zaměstnance.

V 70. letech existovalo přes 50 000 společností, které svým zaměstnancům nabízely alespoň jeden fitness program.

1970: V USA vznikla OSHA, programy udržení zdraví zaměstnanců v práci.

1976: OSAKA Company založila programy na ochranu zdraví svých zaměstnanců.

1977: Kimberly Clark Corporation utratila 2,5 milionu dolarů za fitness a wellness komplex.

80. léta 20. století: Velký rozvoj programů v návaznosti na vznikající sportovní centra, kurzy odvykání kouření, pro těhotné, zdravé výživy, redukci váhy, relaxační pobyty atd.

90. léta 20. století: Rozvoj programů Bodyshaping, Spinning, Sebeobrana, bojové sporty, programy pro maminky – obecně se dané programy sdružují pod Health and Productivity Management (HPM).

1997 – 2009: Došlo k navýšení programů péče o zdraví zaměstnanců u firem o 47 %

21. století: V současnosti 6 z 10 společností v USA, které zaměstnávají více než 750 zaměstnanců, nabízejí HPM programy.

Více informací na www.skaba.cz.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*