Mezi oblíbené aktivity Čechů patří sport. Kolik jsou ale lidé ochotni zaplatit za to, aby se mohli věnovat své zálibě?
Sportující Češi utratí za svůj koníček 475 Kč měsíčně, za sportovní vybavení dají 6 500 Kč ročně. Vyplývá to z ankety Sport roku 2014 portálu Sportcentral.cz, v níž hlasovalo 4 443 sportujících Čechů ve věku od 12 do 60 let z celé ČR, a kterou podporuje iniciativa Česko se hýbe.
Nejčastějšími sporty, kterým se aktivní Češi věnují, jsou jízda na kole a běhání. „Zatímco v mládí jsou silně zastoupené kolektivní sporty, s rostoucím věkem Češi sportují spíše individuálně. U lidí starších čtyřiceti let je patrný příklon ke klidnějším aktivitám a vedle nejpopulárnější cyklistiky a fitness se na předních místech objevují plavání, turistika a chůze,“ říká Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz.
Co se týká peněz, které jsou Češi ochotni na svůj koníček vynaložit, v průměru utratí 475 Kč měsíčně. Je zajímavé, že na sportovištích utratí zhruba stejně, za sportovní vybavení, náčiní a oblečení však dají muži o 70 % více než ženy – průměr u obou pohlaví pak činí 6 500 Kč ročně. Jako důvod, proč nesportují častěji, uvedlo více než 20 % dotazovaných nedostatek financí. Mezi sporty, které by Češi chtěli vyzkoušet, ale myslí si, že jsou pro ně drahé, patří golf, hokej, lyžování, tenis a jízda na koni.
Co vyzkoušet klubové členství?
Češi na rozdíl od zahraničí také zatím jen velmi málo slyší na klubové členství. „Co se týká fitness sektoru, za klubové členství je ochotno utratit jen zhruba deset procent lidí, zbytek preferuje jednorázové vstupy, permanentky a jejich kombinace. V zahraničí je přitom podíl center na klubové bázi přibližně devadesát procent,“ upřesňuje Jana Havrdová. Cena členství se podle aktuálního průzkumu České komory fitness pohybuje od 299 Kč do 5 300 Kč měsíčně, průměrná cena činí 876 Kč měsíčně. Průměrná cena za jednorázové vstupné je 126 Kč.
V západní Evropě a USA je klubové členství velmi často bráno jako společenská tradice, členy fitness center jsou celé rodiny a je to místo, kde tráví velké množství svého volného času. „V České republice zatím nejsme na takovou formu členství zralí a to jak z pohledu klientů, tak i center. Deset procent fitness center s klubovým členstvím je však pouhý začátek. Jednoznačně se dá očekávat stoupající tendence. S velkou pravděpodobností budou jedním z hlavních hráčů na tomto trhu tak zvaná nízkonákladová fitness centra typu McFit – jednička na trhu v Německu, Rakousku a Španělsku – kde najdete špičkové vybavení, krásné a čisté prostředí, ale žádný obsluhující personál,“ komentuje současný stav Jana Havrdová.
Více na www.fisaf.cz.