Ne, není to vtip. Máme sice půlku léta za sebou a cyklisty se to všude jenom hemží už od jara, ale pokud váháte nad koupí nového kola, právě nadchází ideální doba! Společně s Petrem Šormem ze specializované prodejny ZPM Sport Park Hostivař si řekneme, jak vybrat to správné kolo a na co si dát pozor.
Cyklistika je téměř pro každého a v Čechách je jedním z nejoblíbenějších sportů vůbec. Nabízí mnoho disciplín, takže možností vyžití na kole je skutečně bezpočet. Jak vybrat ale to správné pro sebe? Co vše zvážit než se do obchodu vydáme a čemu věnovat pozornost? Pokud nejste profík a nevíte úplně přesně, co chcete, je vhodné poradit se s odborníkem. Ve většině specializovaných prodejen vám rádi poradí.
1) Kde kolo kupovat
Kolo dnes seženete téměř na každém rohu, od hračkářství po supermarket. Pokud však s kolem nechcete mít více problémů než radosti, nakupujte jej ve specializované prodejně. Jen tam máte jistotu kvalitního servisu a zejména použití kvalitních materiálů. „V supermarketu sice seženete bicykl levně, ale i jeho konstrukce je vyrobena z levných a nekvalitních materiálů, tudíž od něj nemůžete čekat žádnou závratnou životnost a už vůbec ne požitek z plnohodnotné jízy,“ varuje před ukvapeným nákupem Petr Šorm ze specializovaného obchodu ZPM Park Hostivař. Při koupi kola dejte přednost prodejně, kde si jej můžete vyzkoušet, a nestyďte se vystřídat několik obchodů.
2) Co chci s kolem dělat
Jak již bylo řečeno, druhů kol je mnoho a před jeho koupí je třeba mít jasno, co máme v plánu s kolem dělat. Jiné kolo si logicky koupíme, pokud chceme jezdit po silnicích a jiné na adrenalinový sešup z lesní stráně. Jiné si koupíme na víkendové ježdění a jiné na profesionální sport. Obecně platí, že čím častěji a intevzivněji budeme jezdit, tím by kolo mělo být sestaveno z kvalitnějších komponentů,“ tvrdí Petr Šorm.
Pro snadnější orientaci v typech kol si je můžeme rozdělit do následujících kategorií:
Silniční kola – slouží sportovním, tréninkovým nebo závodním účelům, je určeno pouze na kvalitní silnice, protože má velice úzké hladké pláště a každá nerovnost na silnici je cítit. Posez na něm je sportovní až závodní, konstrukce se vyznačuje velkou tuhostí, která je zapotřebí k dobrému převodu síly na zrychlení.
Cross – krosové kolo si kupte, pokud občas zajedete i do lehčího terénu, je vhodné jak pro silnice, tak jízdu na nezpevněných komunikacích.
Treking – kolo určené pro turistickou jízdu a jízdu ve městě, může mít pevnou nebo odpruženou vidlici, prodávají se i celoodpružené varianty, ale pokaždé je to kolo určené spíše na silnice či cyklostezky s více či méně kvalitním povrchem, do terénu rozhodně není, neboť má úzké pláště a větší kola. Je obvykle vybaveno blatníky, osvětlením a nosičem
MTB (horská kola)– jsou v součastnosti asi nejoblíbenějším a nejprodávanějším typem kol.
typ kola určený pro lehký až těžký terén, lze na něm jezdit samozřejmě i po silnici, ale vzhledem k tlustějším plášťům a odpružení budete potřebovat trochu více síly, posez na něm je sportovní tzn. nakloněný dopředu. Mají robustnější rámy i celkový vzhled. „Horská kola ještě můžeme pro jejich rozmanitost rozdělit do několika kategorií,“ říká Svatoslav Kubín, cyklista a nadšenec freeridu. „Jedná se například o XC, All Mountain, Enduro, Freeride a Downhill,“ doplňuje.
V současnosti jsou na trhu také tzv. fitness kola vycházející ze silničních kol. Nemají „berany“ a jsou ideální pro kondiční jízdu bez „hrbení“.
3) Kolik chci do kola investovat
Pokud už víme, jaký typ kola si chceme pořídit, musíme zvážit i částku, kterou jsme ochotni do kola investovat. „Kvalitní cykloturistické kolo si můžeme pořídit v rozmezí 13-20 000 korun, celoodpružená kola jsou dražší. Pak už samozřejmě záleží i na značce, ta nejlepší kola pro profesionální použití z prvotřídních materiálů stojí i přes sto tisíc korun, ale pokud nejste fajnšmekr, je celkem zbytečné takové kupovat,“ míní Šorm.
4) Výbava kola
To, co by mělo mít každé kolo, bez ohledu na jeho typ, je kvalitní zámek. „Krádeže kol jsou bohužel časté a nové, nezabezpečené kolo je pro zloděje velkým lákadlem,“ upozorňuje na smutné statistiky prodejce. Praktickým doplňkem je rovněž brašnička se základním nářadím, kde najdete imbusy, náhradní duši, lepení či pumpičku. V případě poruchy vám přijde více než vhod. Téměř nepostradatelným se stává držák na lahev i s lahví, díky němuž na výletech nemusíte stavět a hledat pití v batohu.
5) Bezpečnost
Ať už máte jakékoliv kolo, zásady bezpečnosti platí pro všechny. Přilba je v současnosti nezbytným vybavením každého cyklisty a zejména u dětí by měla být samozřejmostí, i když jedou jen pár metrů. „Cyklistickou helmu seženete zhruba za tisíc korun, takže se nejedná o žádnou závratnou částku. Tato investice vám může zachránit život,“ doporučuje Petr Šorm. Dnes jsou přilby navíc velice slušivé, pohodlné a odvětrané. Dále jsou běžnou součástí výbavy cyklistické rukavice, které brání vytváření otlaků na dlaních, brýle chránící proti slunci, větru i hmyzu či odletujících předmětech.
6) Kdy kolo kupovat?
Nevýhodnější doba pro koupi kola je, jako téměř u každého zboží, mimo sezonu, v cyklistice to znamená období od října do února. Navíc je v těchto měsících v obchodech méně narváno, takže personál bude mít více času se vám věnovat.