„Poslední dobou roste zájem o individuální plavecké lekce pro děti ve věku 3 až 5 let. Rodiče často volí soukromou výuku, protože jejich potomci mají nějakou negativní zkušenost s vodou, postrádají základní plavecké dovednosti pro skupinové kurzy nebo mají potíže sladit pravidelné lekce se svým náročným životním stylem. A svoji roli hraje také stále rozšířenější volnější přístup k výchově,“ říká Štěpánka Štrougalová, majitelka plaveckého centra Juklík.
„Bohužel existuje mnoho dětí, které mají s vodou negativní zkušenosti, například kvůli tonutí nebo nešťastnému pádu do vody. V takových případech je individuální přístup v plavecké výuce velmi vhodný a přináší skvělé výsledky. Často se ale setkáváme i s dětmi, které by sice rády chodily plavat se svými vrstevníky, ale jejich plavecké dovednosti nejsou na úrovni potřebné pro skupinové kurzy,“ vysvětluje Štěpánka Štrougalová, majitelka plaveckého centra Juklík. Nedostatek základních plaveckých dovedností je podle ní často důsledkem covidové doby, kdy děti neměly možnost plavat a nezačaly s kurzy ani před pandemií, ani bezprostředně po ní. Tento dovednostní skluz ale lze dohnat několika individuálními lekcemi (odbornice doporučuje zhruba osm), které dětem umožní přechod do skupinové výuky.
“Rozlítaný” program rodičů a volná výchova
Stále více rodin se potýká s tím, že rodiče mají hektický pracovní režim a nemohou pravidelně docházet na organizované kurzy plavání. Anebo mají vlastní rozvrh natolik pestrý, že jim pevně stanovené termíny skupinových lekcí často nevyhovují.
„Ideálním řešením jsou pro ně právě individuální lekce. Ty jsou navíc ekonomicky výhodné, protože platí jen za ty absolvované,“ podotýká Štěpánka Štrougalová. Dodává však, že aby dítě v plavání skutečně pokročilo, je nutné pravidelné opakování. „Chodit plavat jen tehdy, když je zrovna čas, není příliš efektivní – dítě dovednost zapomene a musí ji stále znovu získávat,“ varuje.
Na individuální lekce se stále častěji hlásí také rodiny, které preferují tzv. „volnou výchovu“, a proto chtějí i u plavání uvolněnější přístup. „Ve skupinových lekcích není možné, aby si každé dítě plavalo podle svého tempa, s různými pomůckami nebo na odlišné straně bazénu. Z hlediska bezpečnosti to nejde a výuka by navíc byla neefektivní. Na individuálních lekcích je však možné vše přizpůsobit potřebám dítěte,“ vysvětluje.
Individuální lekce dodají sebevědomí
Dalšími častými adepty na individuální výuku jsou děti, které nenavštěvují školku a tráví většinu času mezi dospělými. “Nejsou zvyklé na kolektiv a může pro ně být náročné najednou fungovat ve větší skupině. Často se cítí nejistě a potřebují více času na adaptaci, což může brzdit jejich pokroky. Individuální lekce jim tak poskytují bezpečné prostředí, kde se mohou učit vlastním tempem a postupně si budovat sebevědomí. To jim později usnadní přechod do větších kolektivů, jak při výuce plavání, tak třeba i ve školce nebo škole,” dodává Štěpánka Štrougalová s tím, že pokud mají rodiče možnost, určitě stojí za to, na individuální lekce navázat skupinovými kurzy. “Děti se zde totiž učí nejen plavat, ale také navazovat vztahy s vrstevníky, spolupracovat a komunikovat, což posiluje jejich socializační dovednosti. Navíc je motivuje úspěch ostatních, což je žene kupředu,” uzavírá odbornice.
Plavecké centrum Juklík je od roku 1988 průkopníkem v metodice kojeneckého plavání a konzultantem při tvorbě jeho hygienických norem. Dnes provozuje několik vlastních bazénů, které jsou proslulé špičkovou kvalitou vody, vybavením i perfektním zázemím pro pobyt rodin s malými dětmi. V kurzech (skupinových i individuálních), které vedou zkušení trenéři, se děti naučí nejen dobře plavat, ale i se chovat bezpečně u vody. Plavecké centrum Juklík je zaměřené na nejmenší děti od 2 měsíců do 15 let, ale nabízí i aqua-aerobic pro dospělé a zábavné i vzdělávací aktivity pro rodiny. Velký zájem je také o nevedené volné hodiny a dětské narozeninové oslavy. Více na www.juklik.cz