„Rády bychom se se čtyřletou dcerou po delší pauze vrátily na lekce plavání, ale nevíme, kde a jak začít,“ zoufají si maminky, které se svými dětmi chodily na pravidelné lekce plavání, ale covid jim bohužel vodní radovánky překazil a děti během pauzy trochu povyrostly… Jak je dostat zpátky do bazénu i k lásce k plavání radí Štěpánka Štrougalová, majitelka plaveckého centra Juklík, kterým prošly stovky spokojených malých plaváčků.
Krok č. 1: Začněte – ať už pravidelnými lekcemi, nebo volným plaváním
„Je třeba zvážit, jakou cestou se vydat. Profesionální plavecké kurzy poskytnou strukturovaný přístup a odbornou výuku, což je zcela ideální. Na začátku je totiž důležité oprášit základy a pomoci dítěti znovu získat důvěru ve vodu. V těchto lekcích uvidí děti navíc i své vrstevníky, kteří se navzájem povzbuzují a podporují. Někdo se ale nechce zavázat k pravidelným lekcím, anebo si chce plavecké centrum nejprve vyzkoušet. Proto třeba Juklík nabízí i variantu takzvaného volného plavání, kdy si rodiče nebo prarodiče nejprve zarezervují místo v bazénu na některou konkrétní hodinu z předem vypsaných a vydají se s dětmi sami vstříc hravému učení ve vodě,“ vysvětluje Štěpánka Štrougalová z plaveckého centra Juklík.
Krok č. 2: Každý svým vlastním tempem
„Dcera nepatří k dětem, které se do všeho vrhají po hlavě, a tak když jsme se spolu po covidové pauze vrátily na lekce plavání, byla jsem moc ráda za přístup instruktorky, která ji v návratu do vody povzbuzovala a klidně ji nechala na břehu bazénu, aby si hrála a dívala se na ostatní děti,“ vypráví maminka čtyřleté Julie a mluví tak jistě za víc maminek. Nejedno dítě se totiž po delší pauze nevrátí na stejnou úroveň, jaké už jednou dosáhlo, a proto je nutné zvolit přístup s dostatečnou mírou trpělivosti, a hlavně začít malými krůčky. Každé dítě má, co se týká učení, své vlastní tempo, a jinak tomu není ani u plavání. „Začít můžete třeba tím, že si dítě nejdříve smočí nohy v bazénu, pak si klidně i sedne na okraj, postupně si namočí také ruce. A za úspěch je možné považovat, když si namočí obličej. Důležité je, aby se dítě cítilo ve vodě v bezpečí, a tu mu dodá přítomnost rodiče, který je mu ve vodě záchranou i částečným „animátorem“. Podává dítěti vodní hračky, drží ho na podložce, povzbuzuje ho. Pro některé dítě může být návrat k lekcím plavání trochu stresovou situací. Když ji ale zvládne, odměnou mu může být třeba herna, jako máme my v Juklíku. Lekci plavání je tak možné spojit i s jiným pozitivním zážitkem,“ doporučuje Štěpánka Štrougalová.
Krok č. 3: Hry jsou klíčem k adaptaci
Lekce plavání s dětmi nejsou jen o teorii, ale i o zábavě. Vodní hračky užijí děti jednak doma ve vaně, ale také v bazénu. Plovoucí písmenka, čísla či kroužky mohou fungovat jako skvělá pomůcka na hledání. Stačí je rozmístit po bazénu a motivovat dítě, aby k nim připlavalo. Jakmile sesbírá všechny, může se za odměnu svézt na skluzavce. S hudbou či říkankami jde vše snadněji. Jakmile například uslyší instruktorku na lekci zpívat oblíbenou písničku, je po strachu. Další zábavnou aktivitou může být přelévání vody z konvičky do kelímku. Nejenže jde o skvělou aktivitu, kdy dítě objevuje vlastnosti vody, ale rozvíjí tak i svou jemnou motoriku.
Krok č. 4: Myslete na pozitiva plavání
„Lekce plavání nenaučí děti jen tomu, jak si zvyknout na vodu a být v ní více sebevědomými, ale pomáhají i ke zlepšení jejich fyzické kondice. Děti se naučí, jak plavat a držet se na hladině, jak zlepšit rovnováhu, ale třeba i to, jak se správně chovat u bazénu, aby nedošlo k nehodě. Potkají i své vrstevníky, a možná mezi nimi najdou i nové kamarády, což jim usnadní adaptaci na vodu,“ doplňuje Štěpánka Štrougalová.
Krok č. 5: Jednoduše zabalit
Při plavání s větším dítětem odpadá nutnost nosit s sebou více věcí. Stačí zabalit plavky, ručník a pár hygienických doplňků. „Dceři se nejdříve na lekci plavání nechtělo, už si moc nepamatovala, jaké to bylo, když jsme společně chodily plavat. Nevěděla, co ji čeká. Zkoušela jsem ji všemožně inspirovat, ale pomohl až výběr nových plavek,“ svěřuje se maminka čtyřleté Julie. Pro malé slečny, které se rády strojí, tak může být správnou motivací nákup nových plavek, které si samy vyberou a rády se v nich na lekci ostatním předvedou.
A co dělat s dítětem, které nesnáší vodu v obličeji, a i každé koupání ve vaně je pro něj velký problém? Podle Štěpánky Štrougalové z plaveckého centra Juklík stačí nasadit dítěti plavecké brýle, které mu ochrání oči před vodou a umožní objevovat svět pod ním.
Plavecké centrum Juklík je od roku 1988 průkopníkem v metodice kojeneckého plavání a konzultantem při tvorbě jeho hygienických norem. Dnes provozuje několik vlastních bazénů, které jsou proslulé špičkovou kvalitou vody, vybavením i perfektním zázemím pro pobyt rodin s malými dětmi. V kurzech (skupinových i individuálních), které vedou zkušení trenéři, se děti naučí nejen dobře plavat, ale i se chovat bezpečně u vody. Plavecké centrum Juklík je zaměřené na děti od 2 měsíců do 15 let, ale nabízí i aqua-aerobic pro dospělé a aktivity pro rodiny. Velký zájem je i o nevedené volné hodiny a dětské narozeninové oslavy. Více na www.juklik.cz