Malý dobrodruh – Dovolená s dětmi

Dětem vezměte do bazénu tradiční kruh i hokejový puk

Některé plavecké pomůcky děti motivují a pomáhají jim překonat nejistotu z vody. Jiné se zase dobře hodí pro výuku plaveckých způsobů. Jak se v nich vyznat a jak je správně používat?

Možná jste se i vy stali svědky diskuze, zda je vhodné pořizovat dětem kruh či destičku anebo je učit plavat s rukávky… Co je vlastně správně? Na využívání plaveckých pomůcek jsme se zeptali jedné z nejpovolanějších v tomto oboru, Štěpánky Štrougalové z plaveckého centra Baby klubu Juklík, která se již 30 let věnuje metodice a výuce plavání nejmenších.

Plavecké pomůcky Baby Club Juklík. Foto: www.juklik.cz

Žádná plavecká pomůcka nás nezbaví zodpovědnosti

„Neexistují špatné, nebo dobré plavecké pomůcky. Existují jenom pomůcky, které se špatnými stávají, pokud se používají nevhodně a k účelům, k nimž neslouží. Nebo od nich očekáváme funkci, kterou nemají zastupovat,“ vysvětluje Štěpánka Štrougalová a připomíná hlavní poslání plaveckých pomůcek, a sice přispívat k tomu, aby dítě bylo ve vodě spokojené a znalo a respektovalo zákonitosti vodního živlu. Proto musí znát jejich kladné, ale i ty nemilé dopady.

V této souvislosti odbornice zdůrazňuje bezpečnostní zásadu číslo jedna. „Neexistuje nadlehčovací či plavecká pomůcka, která by zajišťovala, že můžeme malé dítě s touto pomůckou nechat ve vodě a jít na limču či na malé pivko. Naše přítomnost u malých dětí u vody je naprosto nezbytná. Mějme proto na paměti, že předškolní děti musíme mít ve vodě vždy na dosah, školní na dohled. Je třeba smířit se s tím, že když jdeme s dítětem k vodě, ať už k rybníku nebo k bazénu, rozhodně si neodpočineme. Náš pobyt u vody se zkrátka a dobře podobá životu členů pobřežní hlídky. Stále musíme své dítě hlídat a mít na očích,“ připomíná Štěpánka Štrougalová.

Rozdělení plaveckých pomůcek podle účelu:

Pomůcky určené ke hře

Malá nafukovací zvířátka, konvičky, kelímky, kyblíčky, sítka, bábovičky, klasické kačenky… Všechny tyhle hračky báječně poslouží pro první seznamování dítěte s vodou. Děti milují, když mohou objevovat pohyb vody. Vydrží dlouhé hodiny pozorovat a přelévat vodu z jednoho kelímku do druhého, kropit hračky a třeba také ruce rodiče či vlastní hlavičku. Dítě si s těmito pomůckami hraje a zároveň poznává účinky a pocity vody.

Pomůcky pro výuku správného dýchání

Naučit se práci s dechem je pro budoucí plavání velmi důležité. Pro tenhle účel nejlépe poslouží malé míčky nebo drobné hračky, které plavou. Děti je mohou s rodičem přefukovat proti sobě nebo přefukovat do určitého cíle, branky. Obrovskou parádu si děti užijí s brčkem s větším průměrem. Je to velká zábava, když se z vody valí úplné gejzíry, a přitom se nenápadně procvičují dýchací svaly.

Pomůcky určené ke hře. Foto: www.juklik.cz

Pomůcky motivující k potápění

Zanořit se pod hladinu, to už chce trochu odvahy. „Pro výuku potápění výborně poslouží třeba obyčejné hokejistické puky, ale také speciální tyčky, které stojí na dně bazénu a dá se mezi nimi proplouvat slalom. Využít se dají i různé hračky, které neplavou, ale klesají ke dnu. Stejně tak mohou děti lovit ze dna bazénu třeba zalaminované pexeso nebo hrát podvodní polo s míčem napuštěným slaným roztokem, který je těžší a nevyplave na hladinu,“ dělí se o své zkušenosti Štěpánka Štrougalová a přidává další tipy – pro děti prý je velmi zábavné nakouknout pod vodou do zrcátka nebo zamávat u dna do kamery.

Pomůcky, které učí samostatnosti

Malé děti milují, když zjistí, že jsou daaaaaleko (cca 1 metr) od rodiče a jsou zcela samostatné. Objevují radost z toho, že se vlastním pohybem dokážou ve vodě otočit dokola, že se k rodiči přibližují a zase oddalují, milují hrát ve vodě na honěnou … K výuce této adaptační fáze perfektně slouží nafukovací kruh, ale také nafukovací rukávky. Tyto plavecké pomůcky jsou pro adaptační fázi a zvykání na vodu naprosto nepostradatelné. Ale pro výuku jednotlivých plaveckých způsobů jsou naopak naprosto nevhodné.

Pomůcky pro výuku plaveckého způsobu

Jakmile už se dítě učí konkrétnímu plaveckému způsobu, přichází vhodná doba na využití speciálních plaveckých pomůcek, jako jsou destičky různých velikostí a tvarů, ale také velmi využívané bederní nadlehčovací pásy (tzv. ježci).

„Plavecké způsoby se většinou učí rozfázovaně. Napřed se zdokonaluje pohyb dolních končetin, následuje pohyb horních končetin a pak se procvičuje celá souhra s pravidelným dýcháním do vody. Konkrétní příklad? Výuka kraulových nohou probíhá tak, že dítě drží destičku – nadlehčuje mu horní část těla, a tak se může plně věnovat pohybu dolních končetin. A naopak. Tyto pomůcky pomáhají stabilizovat splývavou polohu těla, která je pro plavání nezbytná,“ vysvětluje Štěpánka Štrougalová.

Některé plavecké pomůcky děti motivují a pomáhají jim překonat nejistotu z vody. Foto: www.juklik.cz

Pomůcky pro zpestření výuky skoků do vody

Patří sem vodní nudle, které se mohou přeskakovat, plováky, na které se může naskakovat, nafukovací kruhy, které se mohou proskakovat, různé míče, které se chytají za letu…

„Často se kritizuje, že dítě skočí s kruhem do vody, nedrží si ho a kruhem prolétne. A najednou se stane, že začne zmatkovat a bát se, že nemá kruh. Ale to přeci není chyba kruhu. To je chyba rodiče, že dítě na tuto situaci neupozornil. V plaveckých školách se děti právě na skocích do kruhu učí rozlišovat situace a pocity. Jaké to je, když člověk skočí do kruhu s roztaženými pažemi, a co se naopak stane, když kruhem proskočí jako voják s pažemi u těla,“ dává příklad odbornice.

Doplňkové pomůcky

Pro výuku i zábavu ve vodě existuje ještě spousta dalších plaveckých pomůcek. Patří sem různé plováky, obruče, spojky, ale také branky či koše. Při výuce se využívají i tréninkové plavecké dráhy, díky nimž se dá bazén rozdělit, což zvyšuje přehlednost při tréninku. A všechny děti samozřejmě milují vodní skluzavky.

„Na závěr nelze opominout plavecké pomůcky, které plavcům zvyšují komfort při pohybu, usnadňují orientaci ve vodě i pod hladinou. Jedná se především o plavecké brýle, čepice a také masky, šnorchly a ploutve. Pro tréninkové jednotky se pak využívají plavecké rukavice nebo placky, což jsou pomůcky, které zvyšují odpor vody a záběrová fáze je díky nim mnohem náročnější,“ uzavírá téma plaveckých pomůcek Štěpánka Štrougalová.

Štěpánka Štrougalová je majitelka Baby Clubu Juklík, což je dětské centrum, které je od roku 1988 průkopníkem v metodice kojeneckého plavání. Dnes provozuje několik bazénů a kromě plavání pro nejmenší nabízí kvalitní plaveckou školu pro starší děti, plavání pro těhotné, aqua-aerobic a zábavné i vzdělávací aktivity pro rodiče. Štěpánku baví vše kolem dětí, a jak říká, jejich „přirozené výchovy“. Její další rady najdete také na jejím webu blog.juklik.cz

Zdroj informací: www.juklik.cz

Exit mobile version