Chtěli byste putovat napříč Evropou, ale bojíte se letět letadlem a cestování autem se vám zdá příliš náročné? Prožijte nezapomenutelnou dovolenou na čínské džunce, která se pyšní titulem Loď pokladů. Lucie a Petr Žáčkovi vás mohou vzít na expediční plavbu již toto jaro.
Trochu jakoby okousaná červená plachta je napnutá k prasknutí. Svěží vítr vám čechrá vlasy. Všechny starosti jsou pryč. Cítíte jen tu nekonečnou volnost a svobodu… Takhle nějak by se daly popsat pocity, které budete mít při plavbě na džunce. A právě takový zážitek přivedl Petra Žáčka k tomu, aby se stal profesionálním námořníkem. Ačkoliv jeho cesta k vysněnému cíli nebyla právě jednoduchá.
„V roce 1987 jsem odešel z Československa do Německa a ucházel se o práci vodního záchranáře. Řekli mi, že moje praxe potápěče je dobrá, ale na tuto práci jsem starý. To mi bylo třiatřicet,“ vzpomíná Petr Žáček. Zatímco se živil různými pomocnými pracemi, v hlavě už měl plán: koupit si vlastní loď. „Tehdy jsem se přesvědčil, že nic není nemožné, pokud to opravdu chcete.“ Našel plavidlo, do kterého se na první pohled zamiloval: byla to čínská džunka Esperanza.
Nejprve na ní v Itálii vozil na týdenní plavby potápěče. Pak ale zjistil, že je už možné jezdit i v ČR na Vltavě. „O loď byl hned velký zájem, takže se mi podařilo v Německu splatit dluhy,“ vzpomíná. Na moře se s Esperanzou vydal znovu, v roce 2001 do Chorvatska, ale bylo to jen na skok. Vrátil se do Prahy a to se ukázalo jako dobrá volba, protože se poznal se svojí nynější manželkou Lucií, kterou život na džunce rovněž nadchnul. A tak se není čemu divit, že se rozhodli opustit pohodlný život a vydat se na divokou expediční plavbu napříč Evropou, které dali název Trans Europe Cruise.
160 dní na moři
Dobrodružná pětiměsíční plavba po evropských mořích, kanálech i řekách začíná už 6. dubna 2013. Džunka Esperazna se svou posádkou během ní urazí 7200 kilometrů za 160 dní! Nejprve se vydá holandskými kanály, v květnu pokračuje přes Belgii a pak se vydá po řekách kolem Paříže do Marseille. Na moři se ocitne v červenci a pak už ji čeká příjemná plavba podél pobřeží Itálie do cíle, kde zakotví 7. září 2013 ve Vieste na Garganu. A vy můžete být klidně při tom!
Kapitán Petr Žáček ani jeho pravá ruka Lucie si tento zážitek nechtějí nechat pro sebe, ale chtějí ho zprostředkovat dalším dobrodruhům. Plavbu rozdělili do týdenních pobytů. Rozhodně se však nejedná o žádný masový projekt – na džunku se do dvoulůžkové a čtyřlůžkové kajuty vejde maximálně 6 osob, takže atmosféra je vždy intimní a jedinečná.
Lekce plachtění na džunce Esperanza
A jak na to? Na www.dzunka.cz naleznete aktuální kotviště Esperanzy, kam vás z Prahy zaveze mikrobus a pak už si jen užíváte. Kromě plavby unikátní čínskou plachetnicí a dobrého jídla si můžete prohlédnout jedinečná města, v nichž budete kotvit, zkusíte si postavit stěžeň na moři, zaplachtíte si, navštívíte krásné pláže, zarybaříte si a čeká vás další bohatý program: k dispozici jsou vám 2 kola (můžete si vzít ale také s sebou vlastní), motorový člun s přívěsným motorem s možností vodního lyžování a potápění (obojí na moři). Pokud tedy chcete letos zažít pořádně netradiční dovolenou, pak do toho! Dalším doporučením právě džunky Esperanzy může být například i herečka Chantal Poullain, která ji nedávno slavnostně pokřtila.
Pouze 3 lodě pro celou Evropu
Dřevěná čínská džunka Esperanza je loď, jakou na vodě hned tak nepotkáte: v celé Evropě plují jen tři. Esperanza byla postavena v roce 1979 v Hongkongu z teakového dřeva a pak dovezena do Londýna. Poté doplula do severního Jaderského moře, kde kotvila 10 let a sloužila k rekreačním účelům. Měří 11,6 m, šířka činí 4 m, má dvě kajuty, kuchyni, sprchu, toaletu a její největší předností je velmi prostorná zastřešená paluba, kde si pohodlně sedne 12 až 14 lidí. Také obě horní paluby-střechy poskytují spoustu prostoru, takže se tu dá sedět a dokonce i grilovat. Loď je pečlivě udržovaná a splňuje všechny náročné bezpečnostní předpisy.
Více na www.dzunka.cz.